Ako funguje klimatizácia v aute?

Klimatizácia v aute je systém, ktorého úlohou je regulovať teplotu a vlhkosť vzduchu v kabíne vozidla a zabezpečiť tak príjemné prostredie pri cestovaní.

Funguje na princípe chladiaceho cyklu, ktorý zahŕňa štyri základné komponenty: kompresor, kondenzátor, výparník a expanzný ventil. Proces fungovania klimatizačného systému:

  1. Kompresor: klimatizácia začína svoju činnosť v kompresore, ktorý je poháňaný motorom vozidla. Jeho úlohou je stláčať plynné chladivo pre klimatizáciu auta (zvyčajne R134a alebo R1234yf) a zvyšovať tlak a teplotu chladiva.
  2. Kondenzátor: Pod vysokým tlakom a teplotou stlačené chladivo klimatizácie opúšťa kompresor a prechádza do kondenzátora, ktorý sa zvyčajne nachádza v prednej časti vozidla za chladičom. V kondenzátore plyn klimatizácie odovzdáva teplo okoliu a zároveň kondenzuje, pričom prechádza z plynnej fázy do kvapalnej.
  3. Expanzný ventil: po opustení kondenzátora prechádza kvapalné chladivo cez expanzný ventil, ktorý reguluje jeho prietok do výparníka. Expanzný ventil znižuje tlak chladiva, čo vedie k vyparovaniu a ochladzovaniu.
  4. Výparník: kvapalné chladivo, ktoré opustilo expanzný ventil, prechádza do výparníka, ktorý sa nachádza v kabíne vozidla. Vo výparníku sa chladivo odparuje, pričom odoberá teplo zo vzduchu, čím sa znižuje teplota vzduchu v kabíne.
  5. Ventilátor a vetracie otvory: Ventilátor vháňa vzduch do kabíny vozidla cez vetracie otvory. Tento vzduch prechádza cez výparník, kde sa ochladzuje, a potom smeruje do interiéru vozidla, čím zabezpečuje zníženie teploty.
  6. Rekuperácia a regulácia: V niektorých moderných vozidlách môže byť klimatizácia vybavená ďalšími funkciami, ako je rekuperácia alebo vetranie s rekuperáciou tepla zo vzduchu vháňaného do kabíny, aby sa znížila spotreba energie. Okrem toho môže byť klimatizácia vybavená snímačmi teploty a automatickým ovládaním na udržiavanie nastavenej teploty vo vnútri vozidla.
  7. Odvod vlhkosti: Klimatizácia v aute môže fungovať aj ako prostriedok na odvádzanie vlhkosti zo vzduchu v kabíne. Pri ochladzovaní sa vlhkosť vo vzduchu kondenzuje na kondenzátore a potom sa odvádza mimo vozidla. Tento proces pomáha udržiavať primeranú vlhkosť v kabíne a zabraňuje usadzovaniu vlhkosti na oknách, čo môže spôsobiť zahmlievanie.
  8. Elektronické ovládanie: V moderných automobiloch sa v klimatizácii často používajú sofistikované elektronické riadiace systémy. Teplotné snímače, solárne snímače, snímače vlhkosti a ďalšie parametre prostredia sa môžu monitorovať, aby sa činnosť klimatizácie prispôsobila vonkajším podmienkam a preferenciám vodiča.
  9. Udržiavanie teploty: Klimatizačné systémy automobilov sú vybavené aj funkciami na udržiavanie nastavenej teploty v kabíne. Po dosiahnutí požadovanej teploty klimatizácia automaticky reguluje prevádzku nastavením rýchlosti ventilátora, cyklov chladenia a vykurovania.

V závislosti od modelu vozidla a jeho výbavy môže byť klimatizácia v aute jednozónová, dvojzónová, trojzónová alebo dokonca štvorzónová.

Je potrebné pripomenúť, že kľúčovým komponentom zodpovedným za jej správnu prevádzku je plyn klimatizácie. Z rôznych dôvodov môže po určitom čase dôjsť k zníženiu množstva plniaceho plynu klimatizácie. Príčinou môže byť netesnosť systému, prirodzené úniky alebo aj menšie poškodenie. Keď sa tak stane, je potrebné doplniť náplň klimatizácie, aby sa obnovil jej plný výkon. Samotné doplnenie chladiaceho plynu do klimatizácie je najjednoduchší a najhospodárnejší spôsob doplnenia chladiaceho plynu.

Ak sa rozhodnete doplniť klimatizáciu sami, oplatí sa zaobstarať si súpravu na dopĺňanie klimatizácie do auta. Tá nám umožní vykonať postup plnenia rýchlo a jednoducho. Súprava na plnenie klimatizácie s tmelom môže byť užitočná najmä vtedy, ak sa v systéme zistí netesnosť. Tesniaci tmel v plyne klimatizácie pomáha odstrániť drobné netesnosti, čím sa zabezpečí, že klimatizácia bude fungovať dlhodobo a efektívne.