Prečo je tlak v klimatizácii dôležitý?

Klimatizačný systém je založený na chladiacom okruhu, v ktorom prebiehajú procesy kompresie a expanzie s následnou výmenou tepla. Tlak v systéme zohráva kľúčovú úlohu pri správnom fungovaní týchto procesov. Príliš vysoký tlak môže viesť k prehriatiu systému, poškodeniu kompresora alebo kondenzátora. Príliš nízky tlak má za následok zníženie chladiaceho výkonu a môže tiež spôsobiť nasávanie vzduchu alebo vlhkosti do systému, čo vedie ku korózii a ďalším škodám.
Tlak v systéme klimatizácie závisí od typu chladiva (R134a alebo R1234yf), teploty okolia a zaťaženia systému (napr. otáčky ventilátora).

Orientačné hodnoty tlaku:

Nízky tlak (strana nízkeho tlaku – po expanzii média):
Pri teplote okolia 20-25 °C: 1,5-2,5 bar.
Pri vyššej teplote (30-35 °C): 2,0-3,0 bar.

Vysoký tlak (vysokotlaková strana – po stlačení chladiva):
Pri teplote okolia 20-25 °C: 8-12 barov.
Pri vysokých teplotách (30-35 °C): 12-17 barov.

Je potrebné pripomenúť, že uvedené hodnoty sa môžu líšiť v závislosti od špecifikácií vozidla a typu klimatizačného systému.

Čo znamenajú nesprávne hodnoty tlaku?

1. Tlak vo vysokotlakovom systéme je príliš vysoký:
Príčiny: prebytok chladiva v systéme, zablokovaný kondenzátor alebo ventilátor chladiča a nedostatočný prenos tepla v kondenzátore.
Dôsledky: V dôsledku toho sa môže stať, že sa v chladiči vytvorí kondenzátor: Preťaženie kompresora, riziko poškodenia komponentov systému.

2. Príliš nízky tlak vo vysokotlakovom systéme:
Príčiny: nedostatočné množstvo chladiva, netesnosť systému a poškodenie kompresora.
Dôsledky: Zníženie tlaku v kompresore: Nedostatok účinného chladenia.

3. Príliš vysoký tlak v nízkotlakovom systéme:
Príčiny: Nedostatočný tlak v tlakovej nádobe: Znečistený výparník, prebytok chladiva, problém s expanzným ventilom.
Dôsledky: Zníženie tlaku v chladiacom zariadení: Neúčinné chladenie, nadmerné zaťaženie kompresora, upchatie potrubí v systéme.

4. Príliš nízky tlak v nízkotlakovom systéme:
Príčiny: únik chladiva, porucha expanzného ventilu a zablokovanie vedení v systéme.
Dôsledky: Zníženie tlaku v chladiacom systéme: Nedostatočné chladenie, zadretie kompresora.

Zhrnutie
Správny tlak v klimatizačnom systéme vozidla je kľúčom k jeho efektívnej a bezproblémovej prevádzke. Príliš vysoký aj príliš nízky tlak môže viesť k vážnym technickým problémom. Preto je nevyhnutná pravidelná kontrola, servis a starostlivosť o tesnosť systému.